Skip links

Doorzettingsvermogen… waar ga jij door, waar de ander stopt?

Doorzettingsvermogen… waar ga jij door, waar de ander stopt?

Als jongen van 15 jaar kan ik me nog heel goed herinneren, dat ik een “echte” Salesman zag rijden. Het fascineerde mij en ik dacht, dat wil ik later ook. Naarmate de tijd vorderde, is de huidige tijd in de sales ook veranderd. Snelle handel is er natuurlijk nog steeds, maar klanten switchen niet zo snel meer. Alleen op kleinere standaardproducten en/of diensten waarin prijs wordt vergeleken en een ieder hetzelfde aanbiedt.

Uit onderzoek is gebleken dat je minimaal 7 contactmomenten nodig hebt, voordat jouw nieuwe potentiële klant overgaat tot aankoop van je product of dienst. Vertrouwen in het bedrijf waarvoor je werkt en vertrouwen in het product of dienst spelen een rol. Maar ook jouw doorzettingsvermogen, je beloftes nakomen en de gunfactor als mens die je krijgt, bepalen mede het succes voor jou bedrijf!

Creativiteit, vertrouwen in jezelf, het net even anders doen of meer doen wanneer ze het niet verwachten, gerichte aandacht, meerdere contactmomenten (persoonlijk, telefonisch, mail, social media), geduld en doorzettingsvermogen worden hierbij vereist van de accountmanager/verkoper/acquisiteur om uiteindelijk tot een overeenkomst te komen.

Zelf heb ik ook vaak drie tot vijf jaar mijn geduld moeten bewaren voordat uiteindelijk een overeenkomst en samenwerking tot stand kwam met een nieuwe klant. Het ging hier dan wel om een grotere deal, een essentieel onderdeel voor de handhaving van de continuïteit van het bedrijf. Maar doorzettingsvermogen speelt hierbij een belangrijke rol, en zolang je nog contactmomenten hebt met de directie en/of beslissers, is mijn advies, geef niet op! Ze laten je niet voor niets nog steeds binnen, of mag met ze in contact. Ze zien iets in jou en het bedrijf waar je voor werkt, de toegevoegde waarde, maar durven de overstap nog niet te maken. Heb geduld en je inspanningen worden vroeg of laat beloond.

Maar wat als je sales niet meer vooruit te branden is. De spirit is eruit.  Hoe krijg ik dit aan de oppervlakte, en weer in beweging zodat er een nieuw startpunt gemaakt kan worden?

Vanuit mijn ervaring in de business sector en als intuïtief systemisch coach kan ik jouw bedrijf helpen deze dynamieken inzichtelijk te maken met Peter’s Teamspirit Pro.

Peter Hoogland Coaching