Skip links

Durf de order te vragen!

Durf de order te vragen!

Ik denk dat iedere salesmedewerker hierin zich wel in kan vinden, en een stukje onzekerheid in zich mee draagt als het gaat om de order te vragen. Je hebt eerder al zoveel inspanningen en werk verricht, om tot een goed voorstel te komen. Alles eraan gedaan, veel overleg met de binnendienst verkoop om tot een juist voorstel te komen, en vervolgens de directie en/of salesmanager overtuigd.

En dan…. Alles is uitgezet en je voorstel is de deur uit. Je presentatie liep geslaagd. Je bent geduldig, niet te gretig, je wacht rustig af. Toch ben je nog wel wat onzeker. Want je hebt nog niets gehoord van je potentiele klant. Vragen spelen door je hoofd. Nog niets gehoord. Oh als deze valt! Heb toch alles goed gedaan? Ze gaan toch niet kiezen voor hun oude partner leverancier/partner? Wat doet je (con)cullega in deze situatie? Targets schieten door je hoofd… Directie vraagt, wat is de status? Valt deze order? Wel nog bellen voor het weekend, of til ik het over het weekend heen? Dan heb ik in ieder geval niet een klote weekend, als de offerte niet valt. Maar ja, als ik nu wel bel, en ik mag langskomen en er is een akkoord? Dan heb ik een mooi weekend en begin ik de maandag goed! En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.

Zelf was ik hier ook vaak onzeker over, en kan me hierin heel goed verplaatsen. Een bepaalde druk in jezelf. En vooral als het om grotere offertes ging, waarin je veel hebt gegeven, en het zwaar balen is, dat je het niet hebt gekregen.

Waarin wordt de sales zekerder, en kan deze beter omgaan met een teleurstelling, waarom gaat de offerte niet altijd door? Waarin kan de sales verbeteren, waarin liep het mis? Wat zijn de blinde vlekken?

Vanuit mijn ervaring in de business sector en als intuïtief systemisch coach kan ik jouw bedrijf helpen deze dynamieken inzichtelijk te maken met Peter’s Teamspirit Pro.