Skip links

Sales: de “Ogen en Oren” van je bedrijf en/of organisatie

Sales: de “Ogen en Oren” van je bedrijf en/of organisatie

Sales vertegenwoordigt het “gezicht” van jouw bedrijf/organisatie. Ze staan achter jouw dienst of product, dragen dit uit, willen het verkopen, zijn zeer gedreven, voelen zich verantwoordelijk en zijn creatief. Maar ze geven ook niet snel op, zijn constant op zoek naar kansen, willen scoren, zijn slim, bedachtzaam, geduldig en onderzoeken constant de mogelijkheden (zowel op korte als langer termijn). Van nature “jagers” die zich als een kameleon aanpassen in de markt…. De omzetgenerator, groeifactor en de vertrouwenspersoon aan de voorkant!

Of te wel, de drijfveer en de motor… die alles in beweging brengt. Maar wat heeft deze salesmotor nodig om goed te kunnen accelereren? Wat doet bij sales de motor stagneren? Wat heeft een succesvolle salesmedewerker nodig?

Vanuit meer dan 10 jaar ervaring in de sales heb ik zelf ervaren wat je nodig hebt om goed te kunnen accelereren.

In deze blog noem ik voor nu 3 belangrijke factoren die de “salesmotor” kunnen doen vastlopen. Er zijn er nog meer… Trust me:)

  • Controle: Vastzetten en geen ruimte geven om creatief te mogen zijn. Niet volledig durven te vertrouwen op het gevoel van de accountmanager/sales. Snel scoren is op korte termijn, meer verdienen is op langer termijn. Iets met continuïteit en groei van je solvabiliteit, rentabiliteit en liquiditeit…. Een goede accountmanager/sales voelt haarfijn aan waar de kansen liggen, op zowel korte en langer termijn. Geef ruimte….
  •  Weinig geduld (directie/bedrijfseigenaar), te snel willen groeien, huidige resultaat willen behouden, cijfers en belangen.Het kost tijd en geduld om het vertrouwen van een nieuwe klant te winnen (los van prijs, maar wel van kwaliteit) om hij/zij voor jou te laten kiezen. In jouw branche belooft iedereen hetzelfde toch? Er wordt geprefereerd de beste te zijn, maar waar onderscheidt de sales (jouw gezicht) hierin? Geef vertrouwen….
  • Niet alles valt met een goede salaris en bonusregeling te fixen. Een schouderklopje en waardering is vaker meer waardevol, dan de beloning. Vooral als je als directie/bedrijfseigenaar succesvolle “sales” langer aan je bedrijf/organisatie wilt binden. Sales mensen zijn gevoelsmensen! Geef waardering…

Een accountmanager en/of salesmedewerker heeft ruimte, vertrouwen en waardering nodig. Een kleine investering maar het brengt je zo veel! Dus het enige wat je hoeft te doen als directie en/of ondernemer is je “Ogen en Oren” te openen naar je sales toe. Dan brengen zij je de omzetgroei en continuïteit waar je naar verlangt!

Vanuit mijn eigen ervaringen  kan ik helpen stagnaties in de sales helder te krijgen binnen je bedrijf. En dat begint bij het “weten”, waarna er vervolgens een nieuw startpunt kan worden gemaakt. Dit gebeurt met Peter’s Teamspirit Pro.

Peter Hoogland Coaching